17 februari 2009

Ni kan kalla mig Speer, Lina Speer

Det är få poltiska arkitekter som gjort sig kända genom tiderna men Hitlers Albert Speer tror jag de flesta känner till.
Nu kan ni en till: Lina Goldén

Idag fick jag veta vad projekt 901 är. Tror inte att jag får berätta detta egentligen. Kan säkert få stora konsekvenser om fel person får reda på det.
Jag ska rita ett nytt "government office", dvs ett tillhåll för partiet och deras bihang. Jag har idag fått utbildning på vad som gäller i äkta sann kines-kommunist-arkitektur. Det är banalt och pinsamt men samtidigt ett måste. Efter att ha fått denna fakta var mer eller mindre hela projektet tvungen att ritas om.
Designen står inte jag så mycket för utan chefen bestämmer allt. Jag fungerar mest som ett bollplank och som ritslav. Kan citera chefen från måndagsmötet: "Ni är inga individuell arkitekter utan ritar det jag säger till er att rita."
Men... Hur PK är detta? Jag skulle inte vilja rita en bordell, en gåsfjäderplockningsstation eller ett koncentrationsläger heller. Att rita ett kommunistiskt diktatoriskt högkvarter känns lite sisådär. Men jag är helt övertygad om att det bara kommer hända en gång i livet.
Hahaha.... Det är ju helt sjukt. Förstå vilken punkt på CV:t "ritat kommunistiskt kontorskomplex 90 000 m2, Nanjing, China".
Imorgon ska jag på möte med dessa politiker. Det är hysteriskt spännande och jag tror att jag lär mig hur mycket som helst om... ja... något... mycket... annorlunda.

Hursomhelst... måste hitta ett nytt jobb!

2 kommentarer:

  1. När du tittar på tillbaka på den här tiden om några år kommer det att vara bland det bästa du gjorde, din tid i Shanghai. Tack vare jobbet och kommunistiska propagandabyggen :)

    Saknar dig!

    SvaraRadera
  2. Det är det jag alltid trott... Det bor en liten smygkommunist i Lina! ;-)

    Nä, skojar bara. Du måste verkligen hitta ett nytt jobb. Du är ju faktiskt en arkitekt, inte en som ritar vad andra bestämmer att du ska rita.

    SvaraRadera