20 februari 2009

Att samtala med chefen

Det känns som om jag börjar förstå hur chefen fungerar. Han måste till varje pris framstå som bättre. Det blir lite av ett spel för mig och jag börjar bli bra på det. 
Jag får inte komma med direkta förslag eller åsikter, utan kan lägga fram de i form av en fråga istället, för då kan chefen plocka upp idén och presentera den som hans. Jag ska gärna svara att jag inte vet när han ställer frågor för då får han glänsa lite extra. Jag får inte rätta hans engelska utan fråga vad det betyder, då brukar han hicka ur sig en beskrivning eller en synonym som stämmer bättre. Jag ska även ge beröm och förminska mig själv lite. Tala om mig själv som väldigt oerfaren.

Jag har bara två kontor att jämför med men mina chefserfarenheter säger min att ibland vet de anställda mer om det mesta och ibland vet till och med de som inte jobbar där mer om kontoret än chefen ;) eller vad säger du PT?

Chefen brukar även gilla att svänga sig med franska ord. Han har ju liksom varit i Schweiz :) Det ska man visa sig lite impad av, fast jag tycker att det är mest pinsamt. Jag brukar svänga mig med lite svenska ibland, men då brukar jag säga saker som inte alls har med saken att göra. Varför??? Jag vet inte riktigt, men ibland passar det in i konversationen. 
Jag kan ta ett exempel:
Chefen: Well, in China, you always do like this. (Han ritar en detalj på något obegripligt)
Chefen: Lina, what do you call this part? We call it blablabla in french.
Lina: Hmmm... well in swedish we call it osthyvel.
Chefen: Well.. Okay. Do you understand? 
Lina: Soon.

2 kommentarer:

  1. Hahaha... Osthyvel... Underbart!!! :-) Lär honom mer svenska ord! Ecklesiastik, bittermandel och hemmablind är bra svenska ord att kunna om man är chef.

    SvaraRadera
  2. En annan bra fras är: Skit på dej.
    Loffe sa ju så i Götakanal.

    SvaraRadera