17 februari 2009

Möte med "politikerna"

Imorse var det dags att möte de fyra glada politkerna som skulle se hur det gick för oss i tävlingen. (Arkitekturtävlingar här ter sig inte som i Sverige.) På mötet var jag, chefen, hans sekreterare Miranda och David. Mötet hölls på kinesiska och det var väl lite lagom underhållande. De sörplade i sig varsina två stora tekoppar med kaffe. De blev mycket imponerade över lasermätaren som fungerar som distanspekare. Samtliga fyra var icke-rökare!
Helt plötsligt, utan att jag hann bli förvarnad, reser sig kvartetten upp och rusar ut. De såg jätteglada ut. Miranda förklarade att de skulle åka i förväg till lunchen. 
Lunchstället var en ny upplevelse för mig. Det var en restaurang som var gjord för affärsluncher. Så vi fick ett eget rum med tillhörande servitris. 
Vi satt i hierarkisk ordning och min chef fick äran att sitta vid den finaste servetten. Jag fick sitta vid Miranda som hade till uppgift att översätta allt till mig. Min uppgift var att vara västerländsk och snygg.
De glada kineserna ställde två frågor till mig under middagen. De ville veta var jag kom ifrån och så ville de veta vad mitt namn betydde. Ehhh... Rep? Helt ärligt så ljög jag. Jag sa att det var samma sak som Kristina. Orkade inte dra in Karolina och smeknamn och hela den historien. Mitt andra namn är Kristina och de vet mina kollegor om efter som de sett mitt pass så många gånger nu. Jag är nöjd med lögnen. Det verkade politikerna också vara.
På menyn stod ca 20-25 rätter, exempelvis lotusrot, hajfenssoppa, hummer, helstekt duva och svart-huvud-svamp (kan vara tokigt översatt från Mirandas översättning). Alla rätter placerades på en sån där rund skiva och så snurrade alla på den och åt direkt från faten med sina chop-sticks.
Vi fick en trögflytande vit dryck som smakade lite sött. Färg och konsistens fick mig att associera till helt andra saker... Det smakade inte helt vidrigt och var gjort på ris, förvånansvärt nog.
Under middagen fick politikerna obligatoriska gåvor (läs mutor) i form av europeisk choklad. Vi är ju trots allt ett "europeiskt" företag.
Efter att politikerna kilat lika hastigt från detta rum som från konferensrummet kom chefen fram till mig och sa att jag hade varit toppen under mötet och att jag var snygg och hade fina kläder på mig... :) ...  :( ...??? Så imorgon, onsdag, ska  jag följa med på en annan representation med företaget. Det har inte med mitt projekt att göra utan jag ska se västerländsk och snygg ut. Jag ska samma typ av outfit imorgon som jag hade idag. 

2 kommentarer:

  1. Hahaha, stor humor! :) //P

    SvaraRadera
  2. Lina, vad menar du med "Färg och konsistens fick mig att associera till helt andra saker..."? Vadå för saker? Vi är nog många som undrar vad i hela friden det kan vara. Kan du inte utveckla det hela lite?

    ;-)

    SvaraRadera