09 februari 2009

Low fat diet

Idag var jag och hämtade min medicinska rapport som ska göra mitt visum permanent. Jag har blivit 2 cm kortare och 4 kilo tyngre, men inte bara det. Jag har hyperlipidemia. Jaha... Ska jag dö nu? Läkarens rekommendation är: Low fat diet. 
Utan att ha någon större aning om vad hyperlipidemia är skyndade jag mig tillbaka till kontoret och började googla. Fick snart insikt i att det handlade om för höga fetthalter i blodet.
Enligt kinesiska siffror ska man ha mellan 1.nånting-3.36. Jag har 4.18. Är det någon som är kunnig och som kan berätta om det är intensiven nästa som gäller?
Enligt mitt googlande är under 5 normalt i Sverige. David tyckte det var hysteriskt kul att jag blev rekommenderad "low fat diet" och mina kollegor ska hålla koll på mig så att jag inte överkonsumerar grädde och flott. David hade fått mer eller mindre ett dödsbesked i sin rapport. Hans hjärta skulle snart sluta slå för alla hans värden var för höga, så jag vet inte hur allvarligt det där är.

1 kommentar:

  1. Kineserna är bara helt fantastiskt roliga ibland! Lätt att glömma bort, tur att du påminner mig...
    /Anna

    SvaraRadera