04 februari 2009

Bara två veckor kvar :)

Imorse hade jag lite lägre förväntningar än i måndags. Jag kom dit vid nio och sen rullade det på ganska bra.
Jag är inte alls förvånad att de hade gjort plats för mig längst fram. Det första du ser när du kommer till Leman är receptionisten, det andra är mig. Men det var ju lite därför jag blev anställd ;)
Jag och Maggie, en kinesisk tjej som också började idag, fick börja läsa på lite om filorganiseringen och sånt. Inget revolutionerande än förutom att vokabulären är lite oklar.
Sen fick jag veta att David skulle vara vår "supervisor" första tiden. David är från Österrike, i min ålder, ser bakis ut och talar som en gammal alkis. David har jobbat mindre än två år sedan han tog examen och är redan "designchef" på Leman och berättar för alla vad de ska göra.
Han sa direkt att vi skulle hoppa över intro och börja jobba för de hade så mycket att göra. Jag skulle göra sektioner av ett område i Nanjing, som ska få 90 000 m2 (!) kontor och David hade vissa visioner som jag skulle se om de funkade. 
Systemet på Leman är att man får en uppgift och en tidsram för uppgiften. Görs den inte inom denna tid så är det "mitt fel". Det är alltså David som ger både uppgift och tidsram. Nu ska inte jag såga David på något vis men han verkar mer nöjd med sin maktposition än med något annat. Jag fick 2 timmar på mig att göra sektionerna. Jag bara en planritning på tomten. Så jag skulle hitta både platsen och omgivningarna i Google maps och räkna ut höjder och avstånd och sen skulle jag rita upp det i CAD. Det var min första dag med CAD, deras datorer och deras skrivare. Jag sa det, men det hade ingen betydelse. 
Hur som helst insåg David att det kanske var lite tajt om tid, så om jag gjorde en sektion till skulle jag få två timmar till. Tack David!
Jag var i princip klar när David kom till mig och sa. "Oj va snabbt du jobbat på. Jag kan avsluta det där så ska du få en ny uppgift." Jag påpekade att jag inte var helt klar utan att det var några kosmetiska saker kvar. Men han skulle ta det, sa han.
Nu skulle jag bygga modell. Jag fick tomten utskriven på en A1 i skala 1:500. Nu skulle jag räkna om måtten från skala 1:1500 till den nya skala och bygga volymer av kringliggande bebyggelse. Jag fick 2,5 timmar på mig.  Observera att detta kontor saknar skalstockar och miniräknare! David har en miniräknare dock.
När jag står och sågar frigolitkuber kommer David och säger att han har skissat utifrån mina sektioner och det var ett fel. Självklart var det det. Jag hade ju inte gjort klart. Han hade skissat i 10 minuter, så vad spelade det för roll? Jag sa att det var bra att han såg det, vad annars ska jag säga.
Jag hann klart med modellen och David verkade nöjd. Han pratade till och med lite med mig. Han lät fortfarande bakfull. 
Den goda nyheten är att David slutar om två veckor :)
På Leman finns alltså nikotinisterna David, Vincent, Chriss, Amy, Sergej och Mr Nånting som röker dagarna i ända. Jag stinker verkligen och ögonen tårades flera gånger av röken. Men det är nog bara att gilla läget. 
Nå.. det var dag 1. Ska bli ganska intressant att se hur jag kommer trivas här och hur det kommer att bli. Om jag ska ge första dagen ett betyg så är det nog ändå 6/10. Men då jämför jag inte med något annat än mina egna förväntningar. Krook & Tjäder och Metod var båda mycket mer angenäma att komma till :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar