03 februari 2009

Fish! Fish!

Nyss hemkommen från den medicinska undersökningen. Om jag inte hade HIV innan så har jag nu för första gången i mitt liv utsatt mig för risken att få det. Men ett gummirör virat runt armen och en nål som tömmer mig på blod såg jag mitt liv fara förbi framför ögonen.
Det var inte precis som på svenska sjukhus där de frågade om det gick eller shitchatta lite vid sidan av, utan här var det pang på. 7 olika undersökningar i 7 olika rum på mindre än 30 minuter.
Först fick jag fylla i en blankett, namn, ursprung, HIV? Nej. Syfilis? Nej... Sen fick jag byta om till en bomullsrock. Väga. Mäta. Synundersökning. Blodprov. Lungröntgen. EKG. Blodtryck. Operationsundersökning (kollade så man inte hade ärr nånstans så att jag inte hade ljugit om nån operation). Kvinnan innan hade inte berättat att hon hade tagit bort blindtarmen, men de kom de på under denna undersökningen. Anledningen till att jag vet det är för att jag satt i samma rum som henne när hon blev undersökt. Det var inte så knussligt.
Sista undersökningen var ultraljud. När sköterskan säger "Fish!" blev jag lite nervös. Vad i hela friden, tänkte jag. "Fish! To the left." Jag måste sett helt borta ut. "You are fish! Go to the left." Aha! "Finished" men säg det då. Så jag hade inte en fisk i magen. Det var ju lugnande!
Jag tog en sväng förbi videoaffären och köpte på mig några filmer till. Det är det bästa sättet att få tiden att gå här. 12-24 kr kostar en film. Benjamin Buttom, Juno, Breakfast at Tiffany's, Lost in translation, Slumdog millionaire och första säsongen av Gossip Girl. Tänkte att jag skulle ha att göra tills Anna kommer hem.
Men när jag står i hissen till Anna och Roberts lägenhet ringer Raissa på Leman och säger att undersökningen gått bra och att jag kan börja imorgon. Det svänger hela tiden. Men nu är det i alla fall tänkt att jag ska påbörja min intro-kurs på jobbet. Men jag tror inget förrän jag går från kontoret imorgon :)

1 kommentar:

  1. Jag trodde du hade ätit sushi. Tur att det betydde klart!
    Kramis från Eva

    SvaraRadera