13 november 2008

Pju... de två första är avklarade.

Jag var verkligen nervös. Mådde lite illa och blev lite tyst. Men när jag väl satt i taxin till första intervjun kändes det bättre. Taxin släppte av mig vid nummer 8 på gatan jag skulle till. Jag skulle egentligen till "No 2, lane 134". Men då gatan började på nummer 8 gav han upp och släppte av mig. det visade sig att nummer 134 var en gränd och att nummer 2 låg där inne. Så jag fick gå en lite promenad för att komma fram.

MADA s.p.a.m
De var dagens favorit innan jag gick dit. De hade underbara lokaler och det fanns konstutsällningar och annan aktivitet i huset. Jag fick först sitta ner och fylla i en ansökningsblankett. Vad det skulle bara bra för är oklart. Sen fick jag träffa Arron. Han såg ut som Hiro i Heroes. Han jobbade med rekrytering på företaget och bad mig presentera mig själv under tiden som han läste min CV... ? Okej.. vad ska man säga. "Jag heter Lina, kommer från Sverige och resten kan du fortsätta och läsa eftersom du reda läser det".
Han gick lös med överstrykningspenna bland min meriter och avslutade med frågan vad jag hade för löneanspråk.
Sen fick jag träffa två av arkitekterna som skulle kolla mina arkitektoniska talanger genom att studera min portfolio. Den ena var spanjor och den andra kines. Vi tittade på mina bilder och de förklarade hur det var att jobba där. Jag måste räkna med att jobba 12-15 timmar per dag, 7 dagar i veckan. De vill inte heller investera i ett jobbvisum före man jobbat i tre månader. Så man får jobba lite "illegalt" till en början.
Det är väl inga problem om man älskar arkitetkur???

Zerolaboffice
Jag kom lite för tidigt, men det var medvetet. Jag behövde ett damrum ganska panikartat. Jag satt och väntade ganska länge, tills George dök upp. Sen anslöt även Henry och en till. Det är alltså fyra unga kineser som har jobbat internationellt och som sedan har återvänt och startat detta företag. De var trevliga och tala med och verkar ha intressanta projekt. De får ca 85% av det de ritar byggt och det är väldigt mycket kan jag säga.
De jobbar med handel, restauranger och barer och de jobbar med starka koncept och innovativa idéer.
Här jobbar man normalt 40-60 timmar/vecka :)

Zerolabstudio gick nog om och blev dagens favorit. MADA var bättre på många sätt men jag tror inte att jag "får plats" där och jag kommer inte hit för att ta livet av mig. Jag kan inte jobba 15 timmar om dagen. Zerolab har bra ambitioner och jag tror att jag kan komma till nytta där.

Imorgon väntar www.evawangstudio.com

2 kommentarer:

  1. Hej Lina! Tack för underbara rapporter, kör hårt som vanligt så har du snart Shanghai där du vill.. Vi tänker på dig!//P

    SvaraRadera
  2. Nej tack till 15-timmarsdagar. Du ska ju hinna plugga kinesiska, yoga, springa, utforska Shanghai, shoppa, blogga osv på kvällarna och helgerna!

    SvaraRadera