17 juli 2009

sista eskorten?

Idag blev det lunch med cheferna Jilin tursit enhet. Tva trevliga herrar som inte kunde ett ord engelska. Jag hade sallskap av Elizabeth, som jag fick detta jobb igenom, och landskapsarkitekten Liubo.
Jag skulle kunna gora en sammanfattning av regler som galler for sanna foretagstillstallningar.
 
Vi mots i ett rum, ofta utan fonster, med ett stort runt bort. Bordet har en rund skiva som all mat stalls pa och som man sedan snurrar runt for att alla ska kunna allt.
Den som ar viktigast far stolen langst bort fran dorren och sedan far man sitta i viktighetsordning utifran denna gubbe. Han bestammer ofta vem som sitter var. Idag fick jag sitta pa han hogra sida, vilket ar den nast finaste platsen. 
Sen kommer de klassiska fragorna. Vad heter jag? Var ifran kommer jag? Vad betyder mitt namn? Om personen varit i Sverige kommer en mangd "sanningar" om Sverige. Idag fick jag veta att alla svenskar vid speciella tillfallen gar ut och aker skidor eller cyklar. Alla gor det samtidigt. Han hade namligen varit vid Vasa-sjon. En stor vacker sjo man kan bad i och som svenskar cyklar runt. Siljan? Malaren? Vattern? Jag kunde inte lista ut var han varit. Jag holl dock med om att vi aker skidor.
Nar han sedan vill skala, sa skalar alla. har hojer man inte glasen, utan man sanker dem. Man vill ju inte "sta over" nagon. Ibland ska man sta upp och skala och ibland sitter man.
Servetten lagger man inte i knat, utan man faster ena hornet av servetten under tallriken och later sedan resten ligga i knat.
Nar vi ater, (givetvis med pinnar och en liten porslinssked) sa tar man lite fran faten och lagger i skalen eller pa tallriken. Man blandar inte sa mycket utan tar lite av varje ratt i taget. Forst kommer det kalla och sen det varma. Vi far mellan 10-25 ratter.
Bordet dukas alltid med en stor heltackande duk. Alla har en tallrik, en skal, en porslinssked, pinnar, ett stall for pinnarna och ett litet fat med en inplastad vatservett.
Dagens lunch erbjod manet, duva och rakbollar for att valja nagra av alla delikatsser..  Ni som brukar lasa min blogg vet att mycket mer intressanta saker har serverats.
Man har 1-3 servitorer som kommer in i rummet med jamna mellanrum. Antingen for att gora ingenting eller for att stalla dit en ny ratt.
Dagens lunch pagick i 1 timme och 15 minuter och jag tror vi skalade 5-6 ganger. Det ar viktigt att le da ocksa.
Nar den viktigaste personern ar klar och hela lunchen over. Som i sa manga andra situationer kommer det lite som en overraskning. Det ar aldrig nagon forandrad konversation som vi har i Sverige, typ "Jaha... sak vi saga sa. Ja, da var vi klara da. Jag far tacka sa mycket..." Nej, har bara staller han sig upp och sa ar det ev ett handslag och han gar. Kvar bli nagon stackare som far betala.
Dagens lunch med ca 10 ratter for 5 personer kostade 540 rmb.

1 kommentar:

  1. Jag läser Lina! Mkt underhållande dessutom. Tröttnar du på att rita så kan du alltid utveckla skrivandet. Trevlig helg! //P

    SvaraRadera