22 juli 2009

Go girls!

Tjejerna på jobbet gör revolt och succé! Wen, Lue, Tsing och Maggie har alla visat förvånansvärd styrka de senaste dagarna.
De började med att Tsing var missnöjd med jobbet. Tsing har en Master i engelsk litteratur och jobbar som översättare. Jobbet på ECS är inte helt i hennes nivå. Att översätta presentationer är lite under hennes värdighet. Hon började prata med mig om sitt missnöje och jag har försökt hjälpa henne till att fatta rätt beslut. Hon har känt sig otacksam och varit rädd för att säga upp sig. Hon har ännu inget kontrakt och hennes lön är katastrofal och arbetsuppgifterna meningslösa. Jag försökte ställa frågor till henne för att hon själv ska komma på vad som är rätt. Jag har dock hela tiden sagt åt henne att tänka på sin värdighet och inte sälja sig till rea pris till ett företag. Igår hade hon beslutat att säga upp sig och hon har nu lämnat kontoret. Hon är jättestolt att hon stod på sig och lyssna till sitt inre. Go Tsing!
Wen jobbar som assistent till Mr Mao. Hon är urgullig på alla sätt. Nu har det börjat en ny tjej som kanske inte alls är så rar. Den nya tjejen är vulgär, klär sig utmanande och flirtar med Mr Mao. Vi kallar henne Brainless. Mr Mao verkar gilla denna vackra och vulgära tjej och har sagt till Wen att hon är värdelös jämfört med den nya tjejen. Wen letar nu nytt jobb. Go Wen! Låt ingen tala ner dig!
Lue jobbar också som assistent och är ansvarig för utländska besökare. Hon tolkar vid möten och har hjälpt mig mycket. Lue fick också höra att hon var värdelös jämfört med Brainless. Hon blev lessen. Idag har hon visat att hon visst inte är värdelös. Vi hade en presentation idag och Lue skulle översätta åt en tysk snubbe som var med. Denna tyska snubbe skulle berätta om ett projekt han gjort och Lue stod vid hans sida och översatte. Hon talade lite tyst så Mr Mao föser bort henne och tar över. Mycket fräckt och så var det  dessutom förnedrande för Lue. När Mr Maos mobil ringer och han plockar upp den ur fickan och tittar på den, kommer han av sig lite. Lue föser bort Mr Mao och tar över med en klar och tydlig röst. Go Lue!!! Girl power!
Maggie och jag har jobbat tillsammans med mitt koncept för Art City sedan en tid tillbaka. Idag hade vi presentation inför beställaren, investerarna och den framtida museum chefen. Maggie visade pondus och självförtroende och gjorde ett grymt jobb. De valde vårt koncept framför två andra. Go Maggie! Hon är så himla bra. Nu kommer vårt förslag gå vidare och utvecklas för att sedan presenteras inför statliga myndigheter. Maggie kommer ta över när jag slutar.
Detta känns självklart bra för mig också. Go Lina! Jag har jobbat med Art City ganska länge nu och gjort variant på variant. Känns skönt att det går vidare och att jag lämnar kontoret med flaggan i topp. Skulle visserligen vara intressant att se hur det utvecklas, men mitt beslut att lämna ECS står fast. Jag är jätteglad att det gick så bra till slut. Sista veckan ska det finslipas lite och presenteras en sista gång innan det går i tryck i ett pretentiöst kompendium. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar