09 juli 2009

Bekännelse 2

Jag har nog aldrig tyckt att arkitektjobbet har i Shanghai ar sa kul. Aventyret i sig ar fantastisk, underbart och helt galet. Jag alskar det! Det har ar det basta jag har gjort. Jag kunde aldrig forstalla mig hur bra detta passade mig som person. Jag alskar aventyret!
Men... min utveckling som arkitekt ar mer eller mindre obefintlig. Arbetsuppgifterna kanns fordummande. Jag kanner mig totalt overkompetent samtidigt som jag kanner mig helt vardelos. Det ar verkligen annorlunda har. Jag gillar byggprocessen och mote med kunder. Har jobbar jag oavkortat med konceptuell arkitektur utan nagon form fornuft. Golfbanor pa kullar och hamnar placerade 120 m upp i luften. Allt forvandlas till Disneyland och att gora en platsanalys ar det samma som att rita en pil pa en planritning utan nagon direkt tanke bakom.
Jag har sagt upp mig. Det gjorde jag 29 juni. 29 juli kommer vara min sista dag. Jag har fatt godkannande fran Mr Mao och han onskar mig all lycka i framtiden.
Jag tror dock att det kommer att bli en del trassel med "Piggy" (kontorschefen). Hon kommer stalla till det pa nagot satt. Det ar jag helt installd pa. Hon kommer braka om slutdatum, overtidsersattning eller loneutbetalning tror jag.
Samma dag som jag slutar kommer min efterlangtade vanner Sofie och Sofia hit. Tillsammans med dem ska jag njuta av Shanghais lyx i 5 dagar. Sen ska jag vara min goda van Annas assistent till det ar dags for hennes bebis att komma ut. Anna ar tuff. Hon ar hoggravid i ett 35 gradig Shanghai. Jag bodde faktiskt hemma hos Anna och Robert nar bebisen blev till, sa jag har langtat lika lange som Anna. Kanske inte lika mycket dock ;)
Nar Annas bebis har kommit och lagenhetskontraktet gatt ut 23 augusti ska jag och min stora karlek, Mark, resa. Vi ska se till att lara oss battre kinesiska och sedan resa runt i hela sodra Kina. Vi hoppas pa att kunna ta oss in i Tibet. Men det kommer bli svart. Vart vi tar vagen sedan vet vi inte, sydost asien, indien eller sydamerika spelar inte sa stor roll. Vi ska resa fram till jul har vi tankt.
Mark reste jorden runt nar jag traffade honom och han flyttade hit for min skull, for att jag skulle fa min onskade erfarenhet. Nu ar det min tur att "stalla upp" for honom och folja med pa hans resa.

1 kommentar:

  1. Glöm inte resa förbi Bulgarien en sväng....

    SvaraRadera