01 mars 2009

Psykopat?

Dagen började underbart. Nytt jobb!!! :) Men en dag på Leman kan verkligen få allt att förändras. Först träffade jag Maggie som såg ut som ett vrak. Hon berättade att hon hade jobbat till kl 4 och Amy till kl 7. Hon berättade också att vi är kamera övervakade på kontoret. Det är därför alla sitter i samma rum. Chefen har monitorer i ett rum på andra våningen och det är därför han vet saker som är märkligt att han vet. När jag fick reda på det kände jag en ännu större lättnad att jag ska byta jobb. Men värre skulle det bli.
Jag skickar sms till Vincent om att jag behöver nya uppgifter och jag skickar även ett där jag skriver att jag bestämt mig för att inte ta hans erbjudande på 20 000 rmb utan kommer lämna kontoret som överenskommet.
Jag sitter och väntar i över en timme. Sen tog jag mitt pick och pack och tänkte åka till Anna. När jag kliver utanför kontoret får jag ett sms från Vincent där det står att han kommer om tio minuter. Min kollega sa bara: Han såg på monitorn att du gick.
Läskigt.
Efter tio minuter kommer han. Han vinkar in mig i fikarummet och säger att han inte förstår mitt sms. Jag förklarar igen att jag tänker sluta som överenskommet, men att jag gärna går tidigare om det är ok.
Han svarar att jag inte får gå den 13:e utan måste jobba lite efter tävlingen för att städa upp och organisera. Jag förklarar att jag blir besviken på honom att han inte kan hålla sig till överenskommelsen. Han svarar bara att om jag inte stannar längre så får jag sparken och han halverar min lön för den tiden som jag varit här.
Jag förklarar att jag inte vill prata mer om det utan att vi kan återvända till arbetet. Så jag fick jobba till kl 22. Hans attityd är helt förändrad och mina kollegor förklarar att jag kommer nu bli "bestraffad" för att jag ska sluta.
Härligt läge.
Nu försöker jag kolla upp mina rättigheter och hoppas på att bli sparkad vilken dag som helst. Karln har tidigare visat psykopatiska drag, men nu visar han att han är beredd att gå utanför de lagliga ramarna. Det gör mig faktiskt rädd.
Han sa att om man får sparken här i Kina så vill ingen anställa en mer. Jag vet inte om man hamnar i nån form av register eller vad det betyder. Jag har kontaktat ECS och frågat om de misstycker att jag får sparken. För om de inte gör det så blir jag gärna sparkad imorgon. 
En sak till som är lite oroväckande är lönen. Den betalas ut på fredag. Får lust att bita ihop till på fredag, men någonting säger mig att det kan vara ett misstag.
Jag hoppas på att få svar från ECS imorgon och lite råd från Jean också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar