17 mars 2009

Dagens eskortupplevelse

Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig. Men jag anade att det skulle bli spännande.
Kl 9 kom Mr Tong och hämtade mig. I bilen satt redan en västerlänning som tilltalades Dr "Någonting". Han var från Kanada.
Vi åkte till ett av stadens finaste hotell, Shangrila och avnjöt lite te och choklad. (dyraste teet kostade 460 rmb för en kopp. Årgångste!) Under tiden fick jag en lista med namn och info om titel och vilket företag alla "tillhör" om någon frågar. Karin från Tyskland skulle vara min kollega för dagen :)
Hela grejen var att vi skulle vara statister under en presentation av ett tävlingsprojekt inför en jury. Västerlänningar gör sig bra i juryns ögon.
Efterat bjöd de Karin och mig på lunch. Mycket trevligt.
De händelser som jag vill lyfta fram från dagens äventyr är följande.
1. Karins fråga: Hur mycket får du betalat för att sitta här?
Slutsats: Jag skulle alltså kunna jobba heltid som arkitekteskort...???
2. Dr "Någonting"s fråga: Har du pojkvän? (svar: nej) Eftersom du ar attraktiv undrar jag om du kan tänka dig att gå på middag med en av mina vänner? Han har frågat efter ung västerländsk tjej. Han är mycket mäktig och hans pappa är nummer 3 i ranking inom partiet. Han är gift och så, men han vill gärna träffa en västerländsk tjej och du verkar seriös. Det är inget sexuellt.
Slutsats 1: Eskortservicens baksida är gränsdragningen. Jag kan fungera som arkitekteskort men inte mer.
Slutsats 2: Jag uppskattar inte sånna frågor.
Slutsats 3: Har i Asien är man väldigt rak när det kommer till dejting och liknande. Jag föredrar den svenska modellen.
Slutsats 4: Jag vill inte beblanda mig med mäktiga gubbar inom partiet.

Ni som undrar vad min roll som "arkitekteskort" egentligen är kan jag bara förklara det med att det ar kinesisk företagskultur. För oss västerlänningar är det märkligt, men det handlar bara om att vara rekvisita. Kineser är ytliga och "ögongodis" värderas högt och är inte skamligt. Bara att ha sällskap av västerlänningar ger status. Jag har hört talas om att folk blivit anställda av kinesiska kändisar bara för att vara deras sällskap och höja deras coolhetsfaktor.
Jag tycker att det är intressant att få följa med på möten men jag önskar att jag kunde mer kinesiska så att jag förstod diskussionerna bättre.

PS. Jag har internet på mitt nya jobb :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar