30 mars 2009

Att vara "snygg"

När jag satt på flyget till Shanghai i januari träffade jag en man som har varit mycket i Kina. Han pratade om att han ofta fick höra hur vacker han var när han är i Kina, men att det aldrig händer hemma. Det är ju himla kul för honom att få uppskattning, men nu efter ett par veckor i detta landet har jag börjat reflektera över min egen reaktion att ofta få komentarer på mitt utseende.
I början tog jag avstånd direkt. Chefen ska inte uttala sig om sånna saker! Eller?
Idag är det med blandade känslor jag tar emot en komplimang. Jag har inte förändrat min värdering av mitt utseende, men däremot börjat se de positiva effekterna det faktiskt har att grundlöst försöka uppmuntra en person. Jag börjar tro att de faktiskt mer försöker säga att de uppskattar min närvaro än att verkligen värdera mitt yttre.
Det kan röra sig om en språkförbistring som så många gånger förr. T.ex. om man ber om inte så "spicy" mat, får man inga kryddor. Kryddstark och mycket kryddor är samma sak.
Trevligt utseende och trevlig närvaro kan jag därför misstänka betyder det samma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar