30 mars 2009

Erfarenhet

Titlar är mycket viktigt här i Kina. Doktor, Professor, Expert, Manager osv.
Jag blev presenterad som "project manager" så sent som i söndags. Kanske inte till min project manager's stora förtjusning... men jag är trots allt från Europa :)
Men dessa titlar är, som så mycket annat, bara yta.
På mötet igår var en professor med och uttalade sig om trafikflödet i området som vi skissar på. Idag frågade jag min gruppchef vad hon baserade svaren på. Erfarenhet sa han bara. Så frågade jag var hon fått siffrarna ifrån. Vi skulle kanske behöva dem. Hur många lastbilar kommer gå från hamnen varje dag osv. Men nej... det finns inga sånna siffror och experten har alltså analyserat platsen utifrån enbart känsla. Vi måste rita in två 24 meters vägar i området, trots att ingen vet om det behövs.
Men tack gode gud för professorns titel, annars kanske vi hade varit tvugna att ta reda på fakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar