20 mars 2009

Bönder eller barn?

Det är skillnader mellan kineser och västerlänningar. Den saken är klar. Att leva här är en kulturkrock. Många har teorier om varför det är sån stor skillnad.
En del vill hävda att de bara är mindre intelligenta, men det anser jag verkligen inte.
Jag tror att det handlar om att mäniskan kräver mycket tid för att anpassa sig. Just nu håller miljader kineser på att byta livsstil. För bara en generation sedan var alla bönder eller arbetare på något vis. I rekordfart har allt förändrats. Nu finns lyx, rikedom och högteknologi.
Europa förvandlades mycket långsammare och i en takt där vi kunde hänga med.
Den tyska tjejen som jag träffade i tisdag hävdade bestämt att skillnaden berodde på att de helt enkelt är bönder i en storstad. De spottar, fiser, smaskar, ruffas, knuffas och kör bil som dårar. Precis som svenska bönder! Robert berättade för en tid sedan att han sett en dam bajsa i en rabatt. är inte bondig så säg!
Jag har länge velat beskriva kineser som barn. De tänker bara på sig själva och tycker att allt som blinkar och är färgglatt är fint. Men nu gillar jag tyskans teori.
Det finns så klart kineser som inte beter sig som bönder, och de visar sig ofta vara beresta eller ha framgångsrika föräldrar.
Svenska ärke bönder blir också imponernade av fyrverkerier och tycker att det är självklart att släppa väder hur som helst.
Det borde också betyda att om en generation eller två kommer hela denna stad vara annorlunda och mer anpassad för samlevnad dvs inga loskor på golvet eller i tunnelbanan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar