02 mars 2009

Dagens ros till: Lena, Anna, Robert, Jan, Wei Wei och Raissa

Med en aning illamående åkte jag in till kontoret idag. Jag vet att jag är en aning konflikträdd som person och att hamna i konflikt med kinesiska lagar och regler är min mardröm.
Mina kollegor hade jobbat hela natten. Jag blir hemskt ledsen för deras skull. De vill så väl och chefen utnyttjar dem hela tiden.
Jag skickar ganska snart ett sms till chefen där jag skriver att vi måste prata. Men det dröjer flera timmar innan jag får kontakt med honom. Under tiden hann jag med mycket.
Jag pratade med personal-tjejen och fick reda på att jag faktiskt har en rättighet att sluta med bara tre dagars uppsägningsperiod under min prövotid. Det är inget de skriver i kontraktet för att de inte vill att jag ska veta det. Men enligt kinesisk lag är det så.
Jag lämnar in ytterligare en uppsägningsansökan som åberopar den lagen. 
Chefen meddelar genom personal-tjejen att han inte godtar det för att jag skrivit på ett speciellt kontrakt som avsäger den rättigheten. Anledningen är att jag jobbar med ett projekt som är konfidentiellt.
Men hallå... hur mycket ska vi meckla till saker här?
Mitt tålamod börjar tryta. Ska jag inte få lämna detta ställe på något vis eller vad i hela friden!?Jag behöver alltså få reda på om det verkligen är sant. 
Jag måste få ett slutdatum för att kunna skriva kontrakt med ECS.
Jag ringer upp svenska handelskammaren för tips och råd. Mina kunskaper i kinesisk arbetsrätt är rätt begränsad. Jag får tala med en Lena Kristoffersson. Hon har den mest underbara lugnande rösten och det är då det brister. Jag börjar gråta hejdlöst. Man blir väldigt liten och maktlös i sånna här situationer. Lena ger mig tips råd och pepp. Hon ger mig kontaktuppgifter till två svenska advokatbyråer i Shanghai, Vinge och Mannheimer & Swartling. Vinge kontoret var på konferens men jag får tag på en Jan Holmberg på Mannheimer & Swartling. Han lovar att kolla igenom mitt kontrakt om jag faxar det, för att sedan ge mig lite gratis vägledning. Jag ber personal-tjejen om en kopia på mitt kontrakt. Men hon får inte ge ut det utan chefens tillåtelse och jag får inte heller låna faxen. 
Nu börjar jag lacka ur här.
Efter ett ganska upprört samtal med chefen lämnar jag kontoret. Nu påstår han att jag har laglig rätt att lämna kontoret om tre dagar, men att jag enligt kontraktet måste visa kontoret respekt och även värdighet inför mitt yrke. Vad är det för lag? Och! Han måste skriva på min uppsägningsansökan för att det ska vara giltigt och det vägrar han göra. 
Jag är totalförvirrad. Tar taxi hem och letar upp kontraktet och åker till Mannheimer & Swartling och lämnar en kopia. Sen åker jag hem.
*pust och stön*
Väl hemma ventilerar jag en del med min lägenhetskompis, Eva. Anna har också fått tagit emot några ventilerande samtal under dagen.
Som en skänk från ovan får jag ett telefonsamtal. En ängel vid namn Wei Wei Wu ringer. Wei Wei är svensk med kinesisk bakgrund. Hon är på väg hit för att söka jobb och är kompis med Jocke. Wei Wei har läst vad som hänt här på bloggen och blandat med ett annat ärende så ringer hon och ger underbara tips och råd och delar med sig om sina kunskaper i kinesisk och svensk kultur. Jag blir helt rörd över detta. Tack snälla Wei Wei! Många kramar till dig!
Vi kan sammanfatta chefens handlande genom att säga att han desperat vill att jag stannar och känner sig maktlös när han märker att det inte funkar att hota eller locka med pengar.
Jag känner mig vi det laget genast säker på vad jag ska göra.
Strax där på ringer personal-tjejen på Leman. Chefen har ett erbjudande(!) Jag är nypeppad och säker på mina rättigheter och chefens lömska taktik. 
Chefen erbjuder mig full lön om jag stannar till 13 mars och 20 000 rmb om jag jobbar längre. Okej, att jobba längre är inte det minsta aktuellt. Men jag kan tänka mig att jobba till 13 mars som vi avtalade från början. Jag sa att vi kan bestämma imorgon och då ska det vara skriftligt.
Jag kan jobba till 13 mars men max 14 timmar per dag och aldrig över midnatt. Jag ska ha full lön och jag kommer att lämna kontoret kl 18.00 13 mars. Om han inte går med på detta så går jag på en gång och åberopar 3-dagars regeln som började ticka idag.

Dagens ros till: Lena, Anna, Robert, Jan, Wei Wei och Raissa (personal-tjejen på Leman som faktiskt försöker hjälpa mig att sluta) 

1 kommentar: