30 juni 2009

Tanten som jobbar som kompliment till trafikljuset

Jag la upp en filmsnutt tidigare. Den visade en dam som jobbade vid ett trafikljus. Hon har lange funnits i mina tankar och jag har varit fashinerad over hennes engagemang.
Igar fragade jag min kollega var det egentligen var och om de forstod hur overflodig de var. Det finns en massa jobb har i Kina som staten forser folket med. Det ar till for de som ar arbetslosa. Istallet for att ha folk driva omkring far de ett skruttjobb. Kompliterande trafikljus ar ett av dem. De jobbar ca 8-19 eller 8-20 och de tjanar 800 rmb/manad. Min kollega sa ocksa att man ska vara snall mot dessa da de ar valdigt utsatta och manga ar otrevliga mot dem. 
Om dessa stackars manniskor jobbar sa mycket for sa lite, om de lyckas pressa fram ett enda leende under en dag och att de fortfarande kan sta dar med viss stolthet gor att de far bli dagen hjaltar. Jag ska i fortsattningen ge dem ett extra leende och kanske till och med bjussa pa en frukt eller liknande nagon dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar