24 juni 2009

Intressekonflikt

Igar ansokte jag om tva dagar ledigt. Jag bad om att fa det som kompensation for min overtid. Jag vet inte hur manga timmar jag har. Tidredovisningssystemet ar inte digitalt och man far inga kopior eller liknande. Jag har liksom litat pa kontoret att det noteras. Jag tror att jag har 15-20 timmar.
Nar jag fyllt i lapparna och fatt dem paskrivna av min favorit kollega John berattade han att det kunde vara kansligt att be om overtidskompensation. Jag sa att jag intre raknade med att fa det. Min erfarenhet fran Leman sager mig att laga forvantningar ar det basta. Dar fick 0 timmar och 0 kronor mot 70 overtidstimmar pa en manad. Jag fick istallet en mangd hot och utskallningar.
Kontorschefen, som jag aven kallar Piggy, halsade genom John att detta var ett beslut for Mr Mao, hogsta chefen. Jag blev lite forvirrad, da det vanligtvis bara ar att skriva pa en ansokan och sa far man helt enkelt inga pengar for de timmar man ar borta.
John forklarade da att i och med att jag bad om overtidsersattning riskerar jag att inte fa nagonting. Antar att det ar for att cheferna ska visa sin makt och att man inte ska komma och be om saker och ting.
Kompensation for arbetsinsatser ges alltsa efter Mr Maos humör och vanligtvis en gang om aret vid det kinesiska nyaret i februari. Da har inte jag tankt att vara har. 
Jag blir sa less pa dessa dumheter.
Piggy envisa "2 minuter ar ocksa for sent" gor mig ocksa mattligt irriterad. Kommer jag 9.02 till kontoret anser hon att hon har ratt att gora avdrag pa min lon. Hon har inte gjort det an da jag behovde tid pa mig att lara mig reglerna och tredje manaden hade jag fattat konceptet och var inte "sen" en dag. 
 
Piggy, Mr Mao och lönetanten har alla en "speciel relation". Detta gor att de liksom styr med jarnhand. Alla beslut gar genom dessa tre och anledning till att John slutar ar att han kanner sig helt vardelos och overkord. John ar en jatteduktig arkitekt. Han har studerat och arbetat i Tyskland, vilket gor honom jatteviktig for mig. Han forstar mig och vet vad jag ar van vid. Han forklarar allt for mig pa ett rak och arligt vis. Jag kan alltid fraga honom om det ar nagot jag undrar.
Vi har pratat om att samarbeta i framtiden, nar vi bada jobbar pa andra kontor. Jag i Sverige och han i Kina.
 
Vi far se om Piggy tar sitt fornuft till fanga och ger mig ledigt (jag struntar i om jag far overtidsersattning eller inte). Gor hon inte det kommer jag bli svar. Jag kommer inte ge dem en minut over mina 8 timmar och jag kommer inte stalla upp pa nagon mer eskortverksamhet. Finns risk att jag utnyttjar min rattighet att vara borta en dag i manden, utan att uppge anledning, pa en av de dagar da jag vill vara ledig.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar