24 oktober 2009

Den stora tävlingen

"Hur lange har du rest?"
"Vilka lander har du varit i?"
"Jag undviker alla organiserade utflykter. Jag gor allt pa lokalbefolkningens vis. Jag forsoker alltid gor allt som inte star i reseguiderna. Och det ar sa coolt!"

Mark och jag ar inte coola. Mark slar de flesta i antal manader de rest. Han ar nu uppe i 18. Jag har ju bara 2, men kan saga mer eller mindre ett ar om jag raknar in min tid i Kina, men det ar bara om jag vill vara lite coolare. 
Vi gillar dessutom de utflykter som vi finner prisvarda och som verkar intressanta. Batturen vi gjorde i Indonesien var fantastisk till exempel. Men vi gor saker sjalva om vi tycker det ar bra, som scooter utflykten i Kuching nar vi kollade in varma kallor, orangutanger, krokodiler mm. 
Jag har dock svart att forsta mig pa detta tavlande. Varfor reser dessa manniskor egentligen? Vi reser for att vi kan, for att vi vill och for att det ar en underbar lyxig erfarenhet. Vi reser for att det ar spannande och roligt. Inte for att tavla mot frammlingar som vi moter 5 minuter pa ett hostel.

De manniskor som deltar aktivt i tavlingen utmanar oss garna vid t.ex. frukostbordet eller i vantan pa bussen. De borjar alltid med fragan: "Vart ar ni pa vag?" eller sa river de av med: "Och hur lange har ni rest da?" pa en gang.
Det foljs ofta av manga: "Nar jag var i..." Tavlingen ar i full gang. Mark har fatt dessa fragor tusen ganger och jag later honom svara pa dem. Han brukar ligga ganska lagt med svaren och later personen glansa om det ar det den ar ute efter. Han brukar poangtera att vi inte ar sa coola som de, vilket alltid far en kul effekt.
Jag hade garna haft de dar konversationerna om de var mer likt: Vart ar ni pa vag? ... Oh, dar har jag varit och jag kan verkligen rekommendera er att gora ditten eller datten. Men nu vill folk bara glansa, vilket blir valdigt meningslost. 

Man kan latt identifiera dessa tavlingsdeltagare. De klar sig likadant ocksa. Det ar harembyxor, bomullslinne, halsband med ett litet trasmycke, ev en scarf och sa flipp flopps. Jag lallar helst omkring i min Tiger shorts och Mark i sin Polo t-shirt ;) 
Hur mycket vi an forsoker kommer vi inte kunna vara sa coola och gora sa coola saker att vi kommer vinna tavlingen, men vi ar valdigt nojda med vara upplevelser hittills anda :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar