09 september 2009

ShangriLa - Kunming - Hong Kong

Billigaste sättet att ta sig från ShangriLa till Kunming var nattbussen. Då fick det bli nattbussen.
Nattbussen är en buss med massor av sängar. Sängarna är ca 185 cm långa och ca 45 cm breda. Mark är ca 192 cm lång och 45 cm bred. Det blev liksom inte så bra. 
De sängar vi blev tilldelade var inte heller de bästa. Jag fick en i mitten gången där fotdelen var övertäckt samt att jag hade en skärm 50 cm över magen. Den skärmen skulle visa kinesisk film. Jag insåg tidigt att detta inte passade mig alls. Jag hade lyckats få näst sämsta platsen i hela bussen och jag kunde inte byta med Mark, som är större än mig. När en kines tänder en cigarett sekunden därpå inser jag att jag måste byta och få en säng vid fönstret. Jag ser en kines som verkar ha upptäckt mitt missnöje och frågar om han vill byta. Han säger ja. Jag tror han gillade skärmen. Sen vänder han sig till Mark och säger att jag är vacker. Min skönhet är ett vinnande koncept i Kina ;)I
Jag får min säng vid fönstret och kan hela resan ha en lite springa öppen. Resan förvandlades från olidlig till riktigt trivsam. (det inträffade aldrig för Mark. Han passade liksom inte i sängen).
Alltså... MAN RÖKER I SÄNGEN PÅ NATTBUSSEN! Hur tänker man??? 
Nattbussen i sig är ganska intressant. Det var alltså tre rader med sängar. Man har fötterna mot fören.Det är sängar i två våningar. Mellan raderna är det två smala gångar. Längst bak försvinner gången och fylls med sängar. De sover alltså fem i rad längst bak. Mysigt med kanske lite jobbigt.
Bussen har två chaufförer som turas om att köra. De kör fort och stannar för att byta kombinerat med toalettbesök ganska ofta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar