14 maj 2009

Hostmedicin

Idag firar jag och min hosta 2,5 veckor. Teroin ar att jag fick en vanlig forkylning som satt sig pa stammbanden. Jag far darfor rethosta nar jag talar eller ror huvudet. Tack vare den daliga torra luften vill det inte ge med sig.
Jag har under denna tid provat en mangd olika hostmediciner som jag nu tankte recensera.

1. Acetylsystein: Svensk. Slemlosande. Man hostar som en tok langt nerifran lungorna. Fungerade inte alls eftersom jag inte har slemhosta.
2. Noskapin: Svensk. Mot rethosta. Ska stanga av hostcentrat i hjarnan. Verkade inte funka heller. Hostar inte med hjarnan.
3. Flaska med segflytande ortsyrup: Smakar mandel och orter. Ganska sliskig och mer eller mindre helt verkninglos.
4. Kinesisk forkylningstabletter (namt tidigare i denna blogg): gjorde vad det skulle. "Sog upp" snoret i hjarnan och jag kunde andas pa ett litet kick. Mycket bra for det men gjorde inget for hostan.
5. Kinesisk kemisk antibiotika: Vanliga piller. Gav mig lite mer energi men hostan forblev.
6. Kinesiska klassisk medicin i form av halstabletter: Smakar som den slemmig ortsyrupen och var inte vard pengarna alls.
7. Halls: Halstabletter som finns over hela varlden. Gav battre andedrakt och massor av socker. Helt verkningslost.
8. Klassisk kinesisk "antibiotika": Det ar mer en dunderkur med orter och annat. Inte kemisk och darfor battre teoretiskt. Borjade kuren igar kvall. Kanns mojligen lite battre idag. Jag ar hoppfull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar