15 januari 2009

Om jag fick bli president i Kina...

...skulle jag förbättra allt som hade med administration och service att göra. Jag skulle satsa på att få alla system lite mindre komplicerade och lite mer logiska.
Jag hade tänkt att åka till Tibet nästa vecka i väntan på att få börja jobba. Nu har jag fått reda på att man måste ansöka om ett inresetillstånd för att komma till Tibetregionen. Detta ska göras en månad innan avresa. Tågbiljetterna kan bara bokas tidigast 10 dagar innan avresa. Visst är det ett bra system!? Det resulterar i att jag nog inte kan åka till Tibet.

Det gäller även visumansökan. Jag var där för andra gången idag. Jag hade min medicinsk rapport och var ganska laddad inför avresan imorgon. Då visade det sig att min läkare inte fyllt i blanketten korrekt så jag blev nekad visum för andra gången.
Det var en avdelning där det stod i stil med "Har du funnit någon av dessa sjukdomar på patienten?" Alternativen var typ svinkoppor, syfilis, HIV mm. Min läkare hade ju inte det så han gick vidare. Det fanns liksom inga rutor att fylla i så det var inte helt logiskt att han skulle skriva ordet "none" eller "ok" vid varje sjukdom. Men det krävdes visst.

I en annan ruta stod det att man skulle bifoga lab.rapporter på "HIV, Syfilis etc" eftersom HIV inte syns tolkade min läkare det som att det krävde lab.rapport men då han redan konstaterat att han inte funnit syfilis behövdes inte det. Men icke. Det var fel, det skulle vara med och det innebär att jag inte kan åka imorgon. Det tar ett par dagar att få fram en sån lab.rapport.

Sköterskorna på provtagningsenheten har nu stämplat mitt rör med blod som akut och hoppas på att kunna ha ett svar imorgon, men jag vågar inte chansa. Ambassaden stänger 11.30 och det är stor risk att det inte hinns med i tid. Jag har därför bokat om min resa till på tisdag. Det var inget jag hade varken lust eller råd med. Men den dagen jag blir president i Kina kommer ingen behöva handskas med omedgörlig administration igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar