25 augusti 2009

Hard sleeper vs. soft sleeper

När man ska boka biljetter i Kina kan man välja på hard sleeper eller soft sleeper. Soft kostar ungefär det dubbla. Mark och jag är inga rika resenärer så vi valde så klart de billigare alternativet. När jag var här för 3 år sedan tågade vi mellan Shanghai-Xian-Beijing-Shanghai och då åkte jag soft. Det var riktigt lyxigt. Man hade egen tv och det var defenitivt de finaste tåg jag åkt. Men jag vill nog säga att hard sleeper ändå vann. Mer prisvärt helt enkelt. 
Tågvagenen i hard sleeper är full med bäddar. Varje bås har 6 bäddar, 3 på höjden. Vi fotänden är korridoren och där finns även sittplatser, 2 för varje litet bås. Jag trodde det skulle vara väldigt stojigt, men barnfamiljerna verkade bli ihop stuffade i en vagn. 
Vi sov dessutom på de översta bäddarna eftersom de var billigast och vi tycker nog att de var bäst, då vi slapp folk som sprang förbi eller som satte sig i våra bäddar på dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar