20 april 2009

Taxi till jobbet

Min klocka ringer första gången vid kvart över sju. Sen snoozar jag i 45 minuter. Jag går upp och gör mig i ordning och så äter Mark och jag frukost. Vid 8.30 lämnar jag lägenheten. Tar hissen ner till lobbyn och ut på gatan för att hitta en taxi.
När jag sätter mig i taxin säger jag adressen dit jag ska. Här säger man alltid korsningen. Så jag säger Nanjing xi lu / Shaanxi bei lu. Taxichauffören ser frågade ut eller säger "ha de" som betyder ok. (det låter väldigt likt norskans "ha de!"
Här kommer en liten filmsnutt som visar hur jag åker iväg i taxin i regnet. Det är alltid många cyklar i rusningstrafiken. Om ni hör ljudet så kan ni höra lite underbar "chinglish" där taxirösten hälsar mig välkommen "welcome to take my taxi!" Vilket betyder välkommen att ta/stjäla min taxi. Det blir inte alltid rätt när kineserna översätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar