07 december 2008

Sverige eller Kina? Det är frågan.

Det börjar närma sig slutet och jag börjar fundera på vad jag ska ta mig till om jag inte får nått napp här. Ska jag åka tillbaka en vända till och göra nya försök? Eller är det lönlöst? Ska jag ta a-kassa trots allt? Jag kommer ju dö om jag inte får jobba snart! Jag kan så klart vara moster på heltid men det kommer nog göra mig stressad.
Anna och jag var i en mataffär igår. Den var som ICA Maxi och hade allt. Jag har nu kollat ut allt jag behöver för att kunna leva här, t.ex. en cykel 360 kr, burberry lakan 360 kr, god choklad, hårtork 60 kr. Jag tror att jag lätt skulle kunna köpa allt jag behöver för ett liv här i Kina för ca 2000 kr. Jag har även hittat en flygbiljett i mitten av januari för 3 900 kr (enkel resa). 
Men jag måste finna en inkomst.... Det problemet kvarstår. 
Bartender? Guide? PR för en nattklubb? Jag kanske borde vara öppen för andra jobb också. 
Jag får fundera vidare helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. hej Lina

    intressant att läsa om dina äventyr i Shanghai. Med ditt driv och CV så är jag övertygad om att det kommer säga klick med någon arbetsgivare snart. Ett tips om du vill ha ett extrajobb under tiden. Engelsklärare. Det brukar funka överallt i världen där de är usla på engelska men förstår vikten av att lära sig det.

    //Ola

    SvaraRadera
  2. Det där med moster på heltid är välkommet hos oss. Arbetstiderna är lite varierande men du har jour 24 timmar om dygnet året runt, lönen är mat och husrum. hör av dig om du är inreserad. Kram Alice och Ellen

    SvaraRadera